Środa 14 grudnia 2016,
10.00–20.00
IBL PAN, Pałac Staszica,
Nowy Świat 72,
sala 144
Sylwia Kuźma-Markowska (OSA UW): Historia ruchów anti-choice w USA i w Polsce
Elżbieta Korolczuk (Södertörn University): Ludzie, którzy nienawidzą kobiet. Ruchy anti-choice i anti-gender w Polsce i na świecie.
Krystyna Kacpura (Federacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny): Działalność ruchów anti-choice na forum ONZ
Kazimiera Szczuka (PTG): Forma gotycka patriarchatu, czyli noc trupojadów (rozważania wokół ekshumacji i aborcji)
Ostatnich kilka miesięcy w Polsce to czas wzmożonej aktywności ruchów społecznych, których celem jest wprowadzenie pełnego zakazu przerywania ciąży. Są to ruchy transnarodowe, mające za sobą kilka dekad sieciowania, współpracy, budowania strategii i ideologii. Polska pod rządami PiS okazała się dla nich wymarzonym terenem działań, nie tylko ze względu na rolę Kościoła – walka o życie „nienarodzonych” wpisała się też w dyskurs nacjonalistyczny i nałożyła na mit smoleński. Naszym celem jest przyjrzeć się polskim przejawom tego zjawiska, ale też spojrzeć na nie z szerszej perspektywy: Jaka jest historia ruchu anti-choice i jego strategia na forum międzynarodowym? Kim są „nienarodzeni” w wyobraźni aktywistów i wspierających ich polityków? Jak wyglądają międzynarodowe powiązania polskich przeciwników prawa do wyboru? Jak „obrona życia” ma się do wojny z gender?
Natalia Broniarczyk (ISNS UW): Strategie ruchów społecznych upominających się i walczących o dostęp do aborcji. Analiza porównawcza ruchów kobiecych w USA i w Polsce
Magdalena Grabowska (IFiS PAN): Ruch pro-choice w kontekście polskiego ruchu kobiecego – analiza krytyczna
Dobrochna Kałwa (IH UW): Polski ruch na rzecz praw reprodukcyjnych – perspektywa historyczna
Anna Zawadzka (IS PAN): O potrzebie uniwersalizmu. Retoryka Czarnego Protestu
Jeszcze niedawno wydawało się, że nie ma w Polsce woli społecznej i sił politycznych zdolnych ruszyć z posad zakaz przerywania ciąży określany powszechnie jako „kompromis aborcyjny”. Badania społeczne i raporty organizacji pozarządowych stale wskazywały, że restrykcyjne przepisy nie są przestrzegane, a w Polsce żyje nawet 5,8 miliona kobiet, które przerwały w czasie swojego życia ciążę, jednak „kompromis aborcyjny” okazał się niezwykle trwałym elementem polskiej transformacji ustrojowej. Dopiero kolejna głęboka zmiana polskiej sceny politycznej i zwrot w stronę nieliberalnej demokracji ożywiły zamrożony spór. Obywatelski projekt wprowadzający całkowity zakaz przerywania ciąży spotkał się z masowymi obywatelskimi protestami na niespotykaną dotąd w Polsce skalę. W przededniu 24. rocznicy odebrania Polkom prawa do aborcji przyjrzymy się polskiemu ruchowi pro-choice i wspólnie z przedstawicielkami różnych dyscyplin naukowych zastanowimy się nad tym, jak wyglądała jego ewolucja – od debaty na temat świadomego macierzyństwa aż do czarnych protestów.
Rok 2016 dla wielu Polek był rokiem protestów i demonstracji – począwszy od wiosny i Manify pod hasłem „Aborcja w obronie życia”, przez narodziny ruchu Dziewuchy Dziewuchom, protesty „wieszakowe” („Odzyskać wybór”), zbieranie podpisów pod projektem ustawy „Ratujmy kobiety”, po Czarny Protest i październikowy Strajk Kobiet oraz listopad ze Świętem Niepodległości, ale też rocznicą uzyskania praw wyborczych przez kobiety w Polsce. Dla wielu było to doświadczenie nowej solidarności, upodmiotowienia, budowania sieci kontaktów. Ale też przełamania, momentu odwagi i podjęcia decyzji, których konsekwencje nie zawsze były obojętne dla dotychczasowego życia. Zarówno ruch Dziewuchy Dziewuchom, jak i Strajk Kobiet są wyjątkowe również ze względu na widoczny w nich udział osób z różnych regionów Polski, działających lokalnie i w środowiskach dotąd niekoniecznie aktywnych obywatelsko czy politycznie. O tym doświadczeniu, o uczestnictwie w protestach i możliwej przyszłości kobiecego ruchu w Polsce podczas konferencji porozmawiamy z samymi działaczkami.
Warsztat aktywistyczny jest częścią konferencji „Wiosna kobiet jesienią?” współorganizowaną przez Fundację Akcja Demokracja. Udział w wydarzeniu na podstawie wcześniejszego zgłoszenia (do 1 grudnia 2016). Więcej informacji i formularz zgłoszeniowy.